חוזה עם קבלן שיפוצים – מה הבעיה?

אנשים רבים חוששים לשפץ, כל אחד מאתנו שמע פעם לא מעט סיפורים על חוויות לא נעימות של לקוחות אשר שתפו כי בעלי מקצוע נטשו את העבודה באמצע, חייבו אותם בעלויות נוספות וגבוהות, אשר לא היו מתוכננות וידועות מראש, השתמשו בחומרי גלם לא איכותיים, הבטיחו לבוא לעבודה ולא הגיעו וכדומה.

חווית השיפוץ יכול להיות הצלחה מסחררת אך לעיתים, אם לא נזהרים,  גם מתסכלת.

מתוך רצון לשפץ את חדר האמבטיה באופן מלא: להחליף אריחים, לתקן אינסטלציה, לתכנן מחדש את התאורה, להוסיף ארונית, להתקין מראה חדשה, אנחנו פונים לבעל מקצוע אשר יוכל לבצע עבורנו עבודה קומפלט. חשוב להכיר היטב את קבלן השיפוצים, להתרשם ממנו באופן אישי, לקבל עליו המלצות, לוודא שיש כימיה, להבין שאתם מדברים באותה שפה.

אבל גם אחרי חיפושים רבים, כאשר מצאתם את קבלן השיפוצים, אסור להיות שאננים. מחובתכם המקצועית היא לחתום על חוזה ברור ומפורט עם הקבלן שיבצע את השיפוצים.
חוזה עם קבלן שיפוצים יקנה לכם תחושת ביטחון ובהירות, חוזה שנכתב בצורה ממוקדת, מסודרת ועניינית, יאפשר לכם וגם לקבלן הסכם ברור, בכתב עם התחייבויות שלו כלפיכם וגם חובתכם כלפיו, למשל: הסדרת התשלומים ודרישות לתיקונים ועוד.

גם אם אתם סומכים עליו בעיניים עצומות, וטוב שכך, משום שזו הדרך הנכונה, לבחור בעל מקצוע שאתם מרגישים שהוא אמין, עדין חשוב לחתום על חוזה. חוזה נכון ימלא חורים ופערים קטנים שעלולים לצוץ בהמשך ולכן חשוב כי תבטחו את עצמכם, כך תבטיחו לעצמכם שקט נפשי.

החוזה הוא דו צדדי, והוא יאפשר גם לקבלן ליצור סדר אחיד בעבודה, בהתחייבות שלכם מולו וימנע אי נעימויות.

הדגשים בחוזה עם קבלן השיפוצים:

1. לוחות זמנים: הגדירו מראש מהם לוחות הזמנים, הן מבחינת תאריכי עבודה והן מבחינת שעות . לדוגמה הקבלן יגיע בין השעות 8:00 לבין השעות 16:00. את השעות התאימו כמובן, בהתאם לצרכים שלכם לסיום העבודה והן מבחינת הקבלן, וחשוב מכך כמובן – מועדי תחילת וסיום העבודה הכללית.

2. סכמו לפרטי פרטים את העבודה הנעשית, כתבו בחוזה:החלפת ברז באמבט, החלפת אריחים, צביעת קיר, טייח וכדומה. אל תפספסו אף פרט. הכינו רשימה מסודרת של כל המטלות. זה יקל גם עליכם, תוכלו לסמן בכל פעם שבוצעה משימה, תוכלו לעקוב היטב, להיות עם היד על הדופק, ויקל גם על בעלי המקצוע שיוכלו להציג בפניכם את נפח העבודה ודיווח על השלמתה.

3. הגדירו באחריות מי לספק את החומרים ואם החומרים מסופקים ע"י קבלן השיפוצים, דאגו לציין האם נכלל בעלויות נוספות או כחלק מהמחיר הסופי.

4. מחירים: כיתבו במדויק על כל חלק בעבודה מהי העלות עבורו ומה תהיה עלות נוספת במידת הצורך. אל תשכחו להוסיף האם עלויות כוללות מע"מ או לא כוללות מע"מ. כך, במקרה ויתגלו, תוך כדי השיפוץ כי ישנם חלקים נוספים שדורשים תיקון, תדעו מראש איך לתכנן את התקציב וכמה יחייב אתכם הקבלן. זה מונע הפתעות ומאפשר לכם כמשפצים, הבטחה כי לא יהיו תוספות תשלום שלא סוכמו מראש.
יחד עם זאת, קחו בחשבון סטייה אפשרית בעקבות תקלות שיתגלו במהלך העבודה ובלת״מים שנוטים להופיע, והקצו לכך תקציב שלא תגעו בו עד גמר העבודה.

5. ביטוח- מי אחראי לבטח את עבודתו של הקבלן. בדר"כ קבלנים מבטחים את עצמם אך ההמלצה היא לגבות בביטוח בעצמכם, ליתר בטחון.

6. תנאי תשלום: הגדירו כמה אחוזים מן התשלום יקבל הקבלן לאורך כל הדרך ודאגו שהפריסה תהיה הוגנת כלפיכם וכלפי בעלי המקצוע גם יחד, כך תוודאו כי תקבלו תמורה מלאה לכספכם ובעלי המקצוע יתוגמלו היטב בעבור עבודתם.

כשנכנסים לנישה של חוזים ישנם תמיד פרמטרים נוספים לשיקולים אלו ואחרים, וישנם כמובן סעיפים נוספים כלליים. אם אינכם נעזרים בעורך דין לחתימת חוזה (מה שמייקר את העלות )  מומלץ להיכנס לאתרים בתחום ולראות דוגמאות נוספות לחוזה סטנדרטי, שאליו תוכלו להוסיף את הסעיפים השונים החשובים.

ברחבי האינטרנט תוכלו להתייעץ גם עם אנשים שהתנסו בעבודות שיפוצים דומות ובתנאי החוזה שהם הציגו וחתמו עליהם.

אם תפעלו נכון בטרם תחילת העבודה, תיווכחו לדעת כי שיפוץ חדר אמבטיה קומפלט יעשה בצורה חלקה, וכל אי נעימות או חשש אופייני לתהליך שכזה יוסרו מאליהם.

לפרטים נוספים לחצו כאן