עיצוב דירות קטנות – הקסם לפני ואחרי

עיצוב דירות הוא, עבורי, תחום מאוד יצירתי שבו אני יכולה לשלב בין הידע הרב והניסיון העשיר שרכשתי לבין האנשים שאני פוגשת. אחד התחומים המרתקים, המאתגרים והמספקים ביותר הוא עיצוב דירות קטנות.

למרות שרובנו רגילים לחשוב על דירות ארבעה חדרים למשפחה עם ילדים, למעשה, ישנם אנשים רבים שגרים בדירות קטנות בהרבה, במיוחד בתל אביב והמרכז.

בין אם זה זוג צעיר, אדם שחי בגפו, זוג מבוגר שמכר את דירתו הגדולה ועבר לדירה קטנה, או משפחה קטנה. דירה קטנה יכולה להיות דירת חדר, יחידת הורים, דירת סטודיו, דירה קטנה בת שתי קומות ועוד. דווקא כאן יש להתייחס לדירה כאל מכלול אחד, וכך לתכנן אותה כיחידה אחת באופן המותאם לכל הצרכים של הדיירים.

לכן, כאשר מדובר בתחום של שיפוץ דירות קטנות לא נעסוק בעיצוב של חדר בודד אלא בתכנון נכון של כל החלל בכדי לנצל את השטח המצומצם באופן מיטבי, ליצור חלוקות חלל טובות ולשאוף שהתוצאה תהיה דירה מרווחת, מעוצבת, נעימה ומתאימה ליושביה כמו כפפה ליד.

כאן במיוחד חייבים לתכנן כל פרט וכל פינה מראש ,כשהנושא המרכזי הוא ניצול החלל לאיפסונים. כל נושא האיפסון זה אחד הבעיות הקריטיות בשיפוץ דירה קטנה,יש לכך פתרונות כמו במקום צוקל במטבח לעשות מגירות(לכלי עבודה למשל)וארונות בגדים לאיפסון בקיר גב המיטה(עומק 35 כמובן ולא 60)..או יחידות מדפים לספרים. גם עיצוב חדרי אמבטיה יילקח בחשבון כחלק מתכנון חלל הדירה.

התוצאה היא תמיד מפתיעה וההבדל בין "לפני" ו"אחרי" נראה כמעשה קסם, אם כי האמת היא שמאחורי הקסם הזה מסתתר תכנון מדוקדק של כל פרט.

 דוגמאות לגישות בעיצוב דירות קטנות

כאשר ניגשים לתכנן עיצוב דירות קטנות חשוב מאוד להתאימן לאורח החיים של הדייר או הדיירים ולשאול מיהם הדיירים?האם מדובר בסטודנט,האם מדובר בזוג מבוגר או זוג צעיר בתחילת דרכו,האם הם עובדים מהבית או לא?…כך, למשל, אנו יכולים להחליט על חלוקה בין החללים על ידי יצירת מפלסים,במה, על ידי ריהוט משולב ומתוכנן מראש, על ידי קירות זכוכית ואפילו קירות גבס מונמכים או יצירת נישות. באופן זה נוכל לאפשר זרימת אויר ואור גם לחללים שאין בהם בחלון, אך בכל זאת ליצור הפרדה.

בדירות אחרות אפשר לרצף את כל הדירה בפרקט שיונח בפסי אורך וכך ליצור תחושת זרימה ומרחב. האפשרויות בלתי מוגבלות, צריך רק לצאת מצורת המחשבה הסטנדרטית והמקובעת שלנו. יש דיירים שירצו לעצב מטבח קטן ופונקציונלי שסגור מאחורי דלת הזזה, ואחרים ירצו מטבח מרווח שפתוח למרחב הדירתי או מופרד ממנו באמצעות דלפק. הדלפק הוא פתרון מעולה שכן יוצר הפרדה, אך גם פותח מרחב וגם חוסך מקום אם הוא משמש גם בתור קיר, גם בתור שולחן וגם בתור שטח אחסון.

דרך נוספת לחסוך מקום במטבח היא שולחן אוכל מתקפל או נשלף כשגודלו מתאים גם לארוחה בשניים וגם לאירוח. כפי שציינתי קודם דלתות הזזה, דלתות מתקפלות, דלתות זכוכית הן פתרון מצויין כאשר מדובר בתחום של עיצוב ושיפוץ דירות קטנות. אחד האתגרים המלהיבים ביותר במימדים קטנים הוא עיצוב חדרי אמבטיה שיהיו גם מאווררים, גם נעימים ואינטימיים וגם פונקציונליים. רעיונות נוספים שמשמשים אותי הם שימוש בגופי תאורה, שבירת קירות בחללים כמו הול בכניסה, הפיכת נישות לפינות עבודה, שימוש בצבע ועיצוב, והתוצאה היא שככל שהדירה קטנה יותר כך הפתרון העיצובי מרשים וייחודי, כל שנדרש הוא תכנון יצירתי ומוקפד והסתכלות על הצרכים שעל הדירה לענות עליהם.

אשמח להיפגש ולהציג בפניכם את האפשרויות לשיפור עיצוב וניצול החלל שלכם.