עיצוב דירה קטנה

בכל מדור או בלוג של טיפים לשיפוץ הבית תמצאו התייחסות מיוחדת גם לעיצוב דירה קטנה. לכאורה זה נראה מצחיק- מה כבר יש לעשות בדירות קטנות, אבל באופן מעשי, עיצוב דירה קטנה הוא אתגר אמיתי, עד כדי כך שהתוצאה יכולה לנוע בין מפח נפש להתעלות ממשית. ואם כבר הגעתם עד לכאן, אני מניחה שאתם מבינים שטמון פה קאץ' ושהחלטתם להשתדל להימנע ממפח הנפש.

אז מה הסוד?
במשפט אחד: על עיצוב דירה קטנה צריך לחשוב בגדול!

חיינו האורבניים והמודרניים בכלל מכילים הרבה מאוד ציוד, חפצים, אבזורים ומכשורים, ומכיוון שלא באנו כדי להתווכח על מידת נחיצותם, הרי שנתעסק בעיקר ביכולתנו להכיל אותם, או ליתר דיוק- ביכולתה של הדירה שלנו להכיל אותם. ואם יש בעיה אחת גדולה בעיצוב דירה קטנה, הרי שהיא הגודל. בדירה קטנה מנסים בדרך כלל לנצל את מקסימום השטח שבה לאזורי המחיה – חדרי שינה, סלון ומטבח, מה שלרוב מותיר אתכם עם חסך גדול באזורי אחסון. אך לשמחתכם הגעתם למקום הנכון כדי לגלות שהמצב הזה אינו מחויב המציאות.

כשכתבתי קודם לכן שעל עיצוב דירה קטנה צריך לחשוב בגדול, התכוונתי בדיוק לכך. העבודה העיקרית בעיצוב כזה מתרכזת בחשיבה נכונה, בייצור תכניות ופתרונות יצירתיים לכל הצרכים שמציגים בעלי הדירה על מנת שתתאים לחייהם, ובמציאת הדרכים ההולמות ביותר ליישום אותם הפתרונות כך שלא יהפכו את הבית למחסן ולא יפגעו בעיצוב ובנוחות המחיה.

בארצנו הקטנטונת התרגלנו לחללי מחיה גדולים מאוד בבניה הישנה והצטמצמנו לדירות מזעריות ככל שהבניה התרבתה, ונכנסה לשימוש חלוקת דירות לצרכי השכרה. בארצות צפופות יותר ומתקדמות מאוד, דוגמת יפן והונג קונג, בניה רוויה היא דבר שבשגרה, ועיצוב דירה קטנה שם הוא בגדר אומנות אדריכלית, מלאכת מחשבת של ממש.

נכון שעבור רבים לחשוב על חדר שינה שמתקפל והופך לפינת אוכל, או קירות שנעים על מסילות ובכך משנים את חלוקת החדרים בהתאם לשימושיות בכל רגע נתון, זהו עדיין צעד אחד מעבר למה שאנחנו מסוגלים לגבולות התפיסתיים שלהם כדי שיוכלו לכנות מקום "בית", אך דוגמאות כמו שתראו בסרטון שצירפתי בהחלט מראות שהשמים הם הגבול ושאסור להרים ידיים מראש גם כשמדובר בעיצוב דירה קטנה, אפילו אם היא מאוד קטנה.

אני אשמח ללוות אתכם בחשיבה הנכונה ובמציאת כל הפתרונות שישאירו אתכם בתום התהליך עם דירה נהדרת, נעימה ומעוצבת בדיוק לטעמכם ולצרכיכם, צריך רק להאמין כדי להצליח.