איך לשמור על פרגולות עץ? – טיפים לתחזוקה נכונה

פרגולה, ובפרט אם היא עשויה עץ, מספקת תועלת כפולה: ראשית, היא מעניקה לנו צל חיוני ואפשרות לנצל שטח חיצוני לטובת אירוח, שהות נינוחה או משחקים מהנים; ושנית, היא תורמת תרומה בלתי מבוטלת לאסתטיקה של המרחב בו היא מותקנת ומקרינה מיופייה על הבית כולו.

על-מנת שנהנה מהתועלת הרבה לאורך שנים רבות חשוב לשמור על הפרגולה, שכן העץ הינו חומר חי וככזה הוא זקוק לתחזוקה נכונה. כדאי לדעת שבסך הכל לא נדרשת השקעה רבה מדי – לא בזמן, לא בכסף ולא במאמץ – בתחזוקתן של פרגולות העץ, ועם מעט הקפדה וביצוע כל הפעולות הדרושות בתדירות הנאותה תוכלו ליהנות ממקסימום נחת במינימום השקעה.

ניקוי שוטף

הבסיס לתחזוקת פרגולות עץ הוא ניקוי שוטף שלהן – ניגוב אבק, הסרת פסולת, סילוק עלים שהצטברו וכו'. את הניקיון השוטף יש לבצע בעזרת מטלית עדינה ולחה ולא עם מים, שכן חשיפת יתר למים עלולה להזיק לעץ שלא לצורך. מסיבה זו גם מומלץ להתקין את הפרגולה כך שלא תתרטב באופן קבוע עקב ממטרות.

הגנה מהשמש

כפי שהפרגולה מגנה עלינו מהשמש כך עלינו להגן עליה מהשפעת החשיפה המרובה לקרני השמש, שכידוע עלולה להיות מזיקה.

לשם כך מומלץ אחת לשנה, לקראת בוא העונה החמה, להחדיר אל קורות העץ חומרים מיוחדים אשר ימנעו ממנו להיסדק. בהקשר זה כדאי לציין כי באזורים המתאפיינים בלחות גבוהה גם הלחות עלולה להוביל לשחיקה מואצת של פרגולות עץ, ויש לקחת זאת בחשבון במסגרת ההכנה לקיץ.

הכנה לחורף

גם לקראת החורף כדאי להקדיש מעט זמן להגנה על פרגולות מעץ ובפרט מומלץ לכסותן עם כיסוי אטום למים כך שהגשמים לא יפגעו בעץ.

חידוש צבע

חידוש צבע אולי נתפש בעיקר כטיפול אסתטי, אולם יש לכך גם השפעה על עמידותן של פרגולות מעץ ועל כן מומלץ לשייף – בעדינות! – את הצבע הקיים, ואז לצבוע בשכבת מגן (עם חומר ייעודי עבור עץ) ולאחר שזו מתייבשת להוסיף את שכבת הצבע החדשה הרצויה.

ישנם 3 סוגי צבעים המתאימים במיוחד עבור פרגולת עץ:

* לכה פוליאוריטנית – לכה שהיא על בסיס של שמן. ללכה שכזו יש חיסרון בולט והוא הנטייה שלה להצהיב עם הזמן, אבל מצד שני היא מספקת לעץ הגנה אפקטיבית למדי מפגעי מזג אוויר שונים (ובפרט אם היא איכותית).

* לכה אקרילית – לכה שהיא על בסיס מים. היתרון העיקרי שלה הוא העמידות בפני חום ורטיבות, אבל חשוב לציין כי אם במקור הפרגולה נצבעה בלכה פוליאוריתנית לא ניתן להשתמש בלכה אקרילית לאחר מכן.

* צבע אטום – מיועד בעיקר עבור פרגולות שחשופות לתנאי מזג אוויר קשים יחסית.

תדירות פעולה זו היא בדרך כלל אחת לשנתיים פחות או יותר. התדירות הספציפית בכל מקרה משתנה בהתאם לסוג העץ ממנו יוצרה הפרגולה מלכתחילה וכמובן שביחד עם הפרגולות מקבלים גם הנחיות מדויקות לטיפול ותחזוקה.

זהירות טרמיטים!

האויב מספר אחת של פרגולת עץ הם הטרמיטים, ואם אתם מזהים את הנמלים הזללניות חשוב מאוד לנקוט בפעולה מהירה – כל עיכוב שלא לצורך עלול להוביל לנזק של ממש לפרגולה!

ההגנה מפני מזיקים אלה מתבצעת בעזרת מינרל מיוחד, טבעי, שיישאר בתוך בעץ לאורך זמן ולא יתפרק. מינרל זה מגיע בצורה של אבקה שאותה ניתן לפזר ישירות על גבי הפרגולה או להמיס במים ואז למרוח על העץ עם מברשת.8