פתרונות עיצוב לדירות קטנות

מהי השאלה הראשונה ששואלים גולשים באתרי DIY ועיצוב הבית?

נכון! – " כמה עולה לשפץ דירה ? " וכמעצבת פנים הייתי שמחה מאוד אילו היתה לי היכולת לענות על שאלה כזו, משום שהיא באמת אחת מהשאלות שמבססות את הידע המוקדם הנחוץ לפרויקט שיפוץ ושהתשובה עליה גם מכתיבה את היקפו, אבל למעשה אין תשובה לשאלה הזו, מלבד גישה שאני נוקטת בה לעיתים:"תאמר לי כמה היית רוצה להשקיע ואומר לך מה ניתן לעשות בסכום הזה"

במקרים רבים קיימת הנטייה לחשוב שהגודל הוא שקובע, כלומר שככל שהדירה גדולה יותר כך יעלה יותר לשפצה, אך חשוב לדעת שיש גורמים משפיעים נוספים שיכולים להפוך את פני הדברים.אם נחשוב על עלות שיפוץ דירה קטנה כמו על בגד ים,נוכל להבין למה בכל זאת ,זה לא תמיד זול יותר.והרי ,כמה כבר בד יש בביקיני? הגורמים המשפיעים הם למשל סוגי פתרונות עיצוב לדירות קטנות ,שכוללים פטנטים מיוחדים לאחסון, ריהוט מולטי-פונקציונאלי, יצירת חללים נסתרים וכו' העשויים לייקר את עלות השיפוץ של דירה קטנה, אך גם ובעיקר כאן הדגש אינו על השאלה כמה? אלא על השאלה למה?

כמעצבת פנים אני יודעת שאין דבר כזה 'דירה אולטימטיבית', כמו שלכל דירה יש את החסרונות שלה, לכל דירה יש גם את היתרונות המיוחדים וההתאמה לבעליה המתגוררים בה, שעבור כל אחד אחר, עלולים להוות קטסטרופה ולא סתם חיסרון. לפיכך, דירה אידיאלית איננה גדולה או קטנה, אלא בדיוק מתאימה ומכאן יוצא שישנן דירות שהן אידיאליות בעצם העובדה שהן קטנות. במקרים כאלה חשוב לתת את הדעת כבר בתחילת השיפוץ על שילוב פתרונות עיצוב לדירות קטנות, שיהפכו את החלל לשימושי יותר, נוח יותר ובעיקר – שיותירו כמה שיותר ממנו פנוי למחיה ולא לאחסון.

פעמים רבות בחללי מגורים קטנים נמצא דווקא חדר שינה בגודל טוב ואפילו סלון או חדר מגורים מרווח דיו, אך את "המכה" נקבל כשנכנס לחדר האמבטיה או כשננסה לדמיין איך מבשלים במטבח. רבים מפתרונות עיצוב לדירות קטנות מתייחסים בדיוק לחללים האלו, ואחד הכשלים האופייניים הוא המחשבה שצריך לראות הכל, או שארון הוא פתרון אחסון שמתאים לכל חדר באותה מידה, אבל בדירות קטנות חשוב להשתמש ביצירתיות ואפילו לנצל גאדג'טים שמיועדים לחסכון במקום, שבסופו של דבר ייגרמו לכם להאמין שהחלל הקטן הוא בכלל יתרון…למשל:במקום צוקל במטבח ניתן לייצר מגירות שטוחות שניתן לאפסן בהם כלי עבודה או כלי תפירה…

זה אולי יהיה יומרני מצדי לנסות כאן, במאמרון קצר, לשטוח את כל התורה של פתרונות עיצוב לדירות קטנות, אבל בכל זאת, לפחות בשביל הטעם של עוד, כדאי שתדעו שישנם ארונות עם צירים מתכווננים שיכולים לנצל גם פינות במטבח שלפני כן שכבו מתחת לשיש כאבן שאין לה הופכין, שבניית נישות לאחסון יכולה לחסוך בעומק החדר לעומת התקנת ארון בעומק מלא, שאם אתם לא נוהגים לשבת באמבט לעתים קרובות תוכלו להסתפק בחצי אמבט או אמבט ישיבה ובכך לחסוך גם מקום וגם מים, ובעיקר כמו שכבר אמרתי לא פעם, חשוב לי שתדעו שעל עיצוב קטן צריך לחשוב בגדול – אם נתכנן נכון נגלה שאפשר לקבל ה-כל, גם בחדר קטן.