כתב כמויות

נתקלתי לא פעם בבעלי בתים שחשים שיש להם ידע מספיק בעבודות בנייה עד שהם נכנסים לפרויקט שיפוץ בכל כך הרבה ביטחון עד שרק כשהם כבר עמוק בתוך התהליך הם מגלים שלא בטוח שבסופו יקבלו בדיוק את מה שתכננו.

מצד שני ישנם גם מי שמרגישים כל כך מחוץ לתחום הנוחות שלהם עד שהם נוטים שלא לנסות לפרט בפני בעלי המקצוע את שאיפותיהם ומעדיפים לסמוך על המעצבת, הקבלן או השיפוצניק שיצליחו לבצע עבורם את השיפוץ כך שיהיו שבעי רצון מן התוצאות.

אמנם רוב בעלי הבתים נמצאים היכן שהוא בין שני הקצוות, אך לרוב החשש מן הלא נודע לא פוסח על איש ומנקר מעט בכל אחד ואחד. מכיוון שהבעיה כה נפוצה יש לה גם פתרון מוכר, בדוק ויעיל, בדמות מסמך הנקרא כתב כמויות – אולי נשמע משעמם, אך בהחלט חיוני.

Photo by : Moshik Brin – www.facebook.com/myphotostory/

כתב כמויות, שאפשר להתייחס אליו גם כמפרט שיפוץ דירה, הוא מסמך בו מועלים על הכתב כל הדברים שמוסכם כי יהיו כלולים בשיפוץ. מרגע שאתם, מזמיני העבודה, ובעל המקצוע ששכרתם לבצע אותה חותמים עליו הוא זה שיבטיח שתקבלו את כל מה שהזמנתם ושילמתם עליו. מצידם של בעלי המקצוע מבטיח כתב כמויות שאתם לא תוכלו לבוא אליהם בדרישות נוספות שלא תומחרו – או בקיצור ובפשטות: כך שמים את הדברים על השולחן וסוגרים פינות בעולם השיפוץ.

אני מניחה שיש מי שנאנחים עכשיו בטרוניה, ברור שמסמך שכזה היורד לפרטי פרטים (למשל – עד לרמת דרגת השחיקה של הפרקט) יתרום במידה ניכרת לשקט הנפשי שלכם  א ב ל  איך לעזאזל מגיעים למצב בו יש בידינו כתב כמויות מושלם שכזה?

אנחה כזו היא מובנת, קשה קצת לתאר איך מן המצב הראשוני בו תוצאות השיפוץ נמצאות בדמיונכם בלבד אפשר להגיע למסמך כל כך טכני ומפורט. כאן חשוב לסמוך על בעל המקצוע שמוביל את השיפוץ- הוא ז שאחראי לדווח  לכם על כל צרכי השיפוץ, על המפרט הטכני הנדרש, על שינויים שמשתמעים משינויים שביקשתם – וכל זאת על מנת שלא יחסר דבר ולא תיוותר פינה שלא טופלה.

למשל, אם ביקשתם לחדש עיצוב פנים סלון בביתכם, קרוב לוודאי שחשבתם בעיקר על שבירת קיר, הקמת קיר, ומעל הכל – צבעים, ריהוט ואקססוריז. מה שנעלם מעיניכם פעמים רבות הוא המפרט הטכני – האם נדרשות נקודות חשמל חדשות? האם התאורה מותאמת? האם נקודות התקשורת ממוקמות היטב ביחס לעיצוב החדש? כל אלו יכללו ועוד בכתב כמויות מפורט שמתייחס לכל השלכות השיפוץ, מבלי שאתם תצטרכו לשבור עליהן את הראש. אז אולי מעניין יותר לשבת מול תוכנה או שרטוט ולראות את הסלון שלכם קם לתחייה למול עיניכם, אבל בהחלט חשוב קודם לטפל בפרטים היבשים, ורק אז לתת לדמיון להשתולל…