שלבי שיפוץ דירה לבד ובעזרת בעלת מקצוע

בית שהוא גם יפה וגם פונקציונלי הוא בסיס הכרחי לחיים עם איכות אמיתית – אבל אצל חלק גדול מבני האדם הדירה הקיימת היא פשרה ולא המקום הטוב ביותר האפשרי עבורם. במצבים אלה הפתרון ידוע: שיפוץ, ובפרט כזה שמבוצע באופן מדויק על בסיס תכנון מושכל. השלב הראשון בכל שיפוץ הוא החלטה עקרונית האם לבצע אותו בכוחות עצמנו או בעזרת בעלת מקצוע, ומאחר שלכל דרך ישנם גם יתרונות וגם חסרונות כדאי קודם כל להבין מהי האופציה המתאימה ביותר במקרה הספציפי שלכם. בעמוד זה תמצאו פירוט של השלבים השונים של שיפוץ דירה ואת היתרונות של כל אחת משתי האופציות בכל שלב – כך שתוכלו לבחור נכון האם להיעזר בליווי מקצועי או לוותר עליו.

שלב ראשון – איזה בית אתם רוצים?

השלב הראשון של כל שיפוץ בית הוא להחליט איזו דירה אתם בעצם רוצים. באופן טבעי לכל אחד ולכל אחת ישנם לא מעט חלומות לגבי הבית שלו, ועוד לפני שמתחילים לבצע בפועל שינויים כדאי לדעת מהו היעד. כדאי לדעת שכמעט כל חלום ניתן להגשים במסגרת עיצוב פנים מחדש לדירה – ובפרט כשיודעים מה רוצים.

בעידן שבו האינטרנט מציע לנו כמויות אינסופיות של ידע רלוונטי, עדכני ורב תועלת, בכל תחום כמעט, כולל עיצוב פנים לדירה מכל סוג שהוא, תוכלו לבצע שלב זה גם ללא עזרה מקצועית. מקורות ההשראה רבים וקל יחסית למצוא רעיונות בשפע, ועוד יתרון של יציאה לדרך עצמאית הוא שאין צורך להקדיש זמן למציאת מעצב/ת פנים שיהיה בדיוק בראש שלכם.

מצד שני ישנו גם יתרון בלתי מבוטל בשלב הזה לליווי מקצועי, ובפרט עקב הסכנה למצב של "תפשת מרובה לא תפשת" או "מרוב עצים לא רואים את היער", כלומר מצב שבו עקב שלל הרעיונות והאפשרויות תתקשו לזהות מה באמת מתאים לכם ואיך ליצור הרמוניה מושלמת בין כל חללי הבית ובין המראה הרצוי לכל אחד מהם. עוד כדאי לקחת בחשבון שישנם פרויקטים שמחייבים ניסיון רב ובפרט שיפוץ דירת גג או שיפוץ דירת גן, ובמצבים אלה אתם עלולים לגלות שבלתי אפשרי לממש את התוכניות שלכם עקב ליקויים בתכנון שלא יכולתם לחשוב עליהם עקב היעדר הניסיון בתחום.

שלב שני – תכנון השיפוץ

כשכבר יש לכם בראש תמונה מדויקת של ה"אחרי", השלב הבא הוא תוכנית מדויקת שתהפוך את הבית הקיים לזה שאתם חולמים עליו.

באופן טבעי היתרון העיקרי של תכנון עיצוב דירה מחדש ללא עזרת איש או אשת מקצוע הוא החיסכון הכספי, אבל מצד שני חשוב לקחת בחשבון שאם התוכנית שלכם לא תהיה אופטימלית, השיפוץ עלול להתארך ולהתייקר, ואפילו במידה ניכרת. למעשה זהו אחד השלבים שבהם בא לידי ביטוי הידע המקצועי של מעצב/ת פנים בעל ידע בשיפוצים, שכן סנכרון מושכל של כל הפעולות הדרושות חוסך גם זמן יקר וגם משאבים כספיים משמעותיים.

שלב שלישי – רכישת חומרים וציוד

גם רכישת כל החומרים הנדרשים לטובת השיפוץ והציוד ללא ליווי מקצועי עלולה להוריד לטמיון את החיסכון הכספי שעשוי הוויתור על אשת מקצוע להניב – ובמיוחד אם לא תדעו לבחור נכון את כל החומרים או שתבזבזו כסף על רכישות מיותרות של פריטים לא נחוצים או חומרים במחיר גבוה יתר על המידה.

רק כשמדובר על שיפוץ דירה קטנה, ובהתאם כמויות החומרים והציוד הדרושות נמוכות, ישנו יתרון לשיפוץ ללא עזרה מקצועית בשלב זה, אם כי כדאי לזכור שבמסגרת עיצוב דירות קטנות ישנה חשיבות רבה לכל פרט ופרט, ובהתאם תכנון מקצועי נהנה מעדיפות של ממש.

שלב רביעי – השיפוץ עצמו

תוכניות מדויקות מובילות לפרויקט שמתנהל ביעילות – בין אם הוא כולל אלמנטים מורכבים יחסית כמו שיפוץ חדר אמבטיה או החלפת מטבח ובין אם מדובר רק על עיצוב פנים לדירה בלי שבירת קירות או החלפת תשתיות. יחד עם זאת גם בשלב זה ישנו הבדל בלתי מבוטל בין שיפוץ לבד לבין שיפוץ בעזרת בעלת מקצוע, והסיבה לכך היא הפיקוח המקצועי וההדוק של אשת מקצוע מנוסה.

גם אם יש לכם זמן פנוי ואפילו ידע רלוונטי בעולם השיפוצים, לא תמיד תצליחו לוודא שהפועלים ואנשי המקצוע השונים אכן עושים את עבודתם בצורה הטובה ביותר, שלא מתרחשות טעויות, שאין בזבוז זמן ושהכל מתנהל בדיוק לפי התוכניות. שיפוץ מקלחות למשל מחייב בקיאות מקצועית ספציפית, ואפילו מרכיבים פשוטים יותר כגון עיצוב חדר הורים או חדר ילדים מחייבים תשומת לב לאינספור פרטים – תשומת לב שרק אשת מקצוע מיומנת יכולה להעניק, ועל כן לוודא שהתוכניות הופכות למציאות בצורה המיטבית.