שיפוץ דירה בקיבוץ

לקיבוצים יש תפקיד מרכזי בהיסטוריה של מדינת ישראל, וגם בהווה הם מציעים לחברים בהם חיים עם איכות גבוהה. יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה שחלק גדול מהבתים בחלק גדול מהקיבוצים בכל רחבי הארץ הם מיושנים מאוד. בהקשר זה כדאי לזכור שרוב הקיבוצים הוקמו לפני קום המדינה או מעט לאחר מכן, וגם אם הבתים שופצו לאורך השנים, עדיין יש פער משמעותי בינם לבין בתים מודרניים – בעיקר בגלל המחויבות בעבר לשמור על אחידות ועל צניעות.

כיום, כשהזמנים השתנו ובקיבוצים רבים התרחשה הפרטה, ובאופן כללי ישנה הבנה שמן הראוי לאפשר גם לקיבוצניקים לחיות בדירות מרווחות יותר ומותאמות למאה ה-21, ניתן לראות יותר ויותר בתים שעוברים שיפוץ. שיפוץ דירה בקיבות מחייב התייחסות ספציפית למספר דגשים חשובים, וכדאי להיות מודעים אליהם.

הרמוניה עם הסביבה

המאפיין הבולט ביותר של שיפוץ בית בקיבוץ הוא המחויבות לשמור על הרמוניה עם הסביבה – גם המבנים האחרים וגם המרחבים הפתוחים והירוקים. אמנם הקיבוצים כאמור כבר לא מחויבים לרעיון האחידות, והקולקטיב כבר לא עליון על הפרט, אבל על-מנת לשמר את האווירה הקהילתית הייחודית ואת הלכידות החברתית החשובה כל כך, אף אחד ואף אחד לא רוצים בית שמתנכר לסביבתו או מתנשא עליה.

בהתאם במסגרת תכנון כל שיפוץ של דירה בקיבוץ, חובה לבחון היטב את הסביבה ולהבטיח יחסי גומלין אידיאליים בין הבית לטבע.

עיצוב ושיפוץ חדרים בבית

מראה כפרי עם נגיעות מודרניות

גם במסגרת עיצוב הפנים של בתים משופצים בקיבוצים נלקחת בחשבון הסביבה. באופן טבעי הסגנון המועדף הוא הסגנון הכפרי, שגם בעיר ישנם רבים וטובים שמאמצים אותו, בעיקר בזכות החמימות הנעימה שהוא משרה על החללים השונים, ובקיבוץ שממילא נמצא במרחב הפתוח הסגנון הזה ממש מתבקש.

יחד עם זאת ניתן לראות גם את השפעות עיצוב הפנים המודרני. במקרים רבים תכנון שיפוץ דירה בקיבוץ משתמש באלמנטים עכשוויים שמרעננים את המראה של הבתים היחסית מיושנים ומוסיפים להם עוד מוקדי עניין.

דירות גדולות ומרווחות

מאפיין מרכזי אחר של שיפוץ דירות בקיבוץ הוא גודל הבתים. במקור רוב הבתים בקיבוצים קטנים ואפילו קטנים מאוד. בחלק מהמקרים, ובפרט כשהשיפוץ נעשה עבור זוג הורים שילדיהם כבר עזבו את הקן, אין צורך בהגדלת השטח הבנוי – אבל יש גם לא מעט מקרים שבהם הבית מיועד למשפחה עם ילדים. כשזה המצב, אחת האופציות האפשריות היא חיבור מספר בתים ישנים לכדי דירה גדולה ומרווחת אחת. תכנון שיפוץ מהסוג הזה מחייב כמובן ניסיון רב, כדי להבטיח חיבור מדויק ולנצל באופן מיטבי כל מטר רבוע בנכס החדש שנוצר.

להעז לחלום

גם בעידן ההפרטה והחופש הפעולה של חברי הקיבוץ, עדיין ישנם לפעמים קיבוצניקים שקשה להם להעז באמת. לא קל להשתחרר מהתפישה ששלטה פעם בישובים אלה, לפיה מי שחורג מהשורה או מבקש לשדרג באופן משמעותי את איכות חייו הוא לא קיבוצניק אמיתי ולא מתאים לישוב. בהתאם אחד האתגרים העיקריים של מעצבת פנים שמובילה את התהליך הוא לעודד את בעלי הנכס להעז לחלום. לשאוף לממש את כל מה שוויתרו עליו במשך שנים רבות. לנצל את האפשרויות שמעניקה הרוח החדשה שנושבת היום בקיבוצים. מעצבת שיודעת להקשיב לניואנסים הדקים של דברי הלקוחות גם תדע לממש את השאיפות הכמוסות, ולהוביל תהליך שיפוץ דירה בקיבוץ שבסופו יתקבל בית מרהיב עין ועם זאת מחובר לגמרי לסביבתו, ובעיקר מקום שנעים ונוח במיוחד לחיות בו.