עלות שיפוץ דירה 100 מ”ר – האם הגודל קובע?

אחת המגמות המעניינות בתחום הנדל"ן בארץ בשנים האחרונות היא התרחבות הדירות: אם בשנות ה-60 של המאה הקודמת שטח דירה ממוצע היה 60 מ"ר, הרי שכיום הדירות גדולות במידה ניכרת והדבר בא לידי ביטוי גם כשמסתכלים על אותה דירה מבחינת מספר החדרים – עד לפני שנים לא רבות הגודל של דירת 3 חדרים (הדירה הנפוצה ביותר בשוק) עמד על 80 מ"ר, ואילו כיום הוא כבר 100 מ"ר. באופן דומה דירות 4 חדרים צמחו מ-100 מ"ר בממוצע לכ-120-125 מ"ר. למגמה זו ישנן כמובן לא מעט השלכות על הדיור בישראל, ובין השאר היא משפיעה גם על תחום השיפוצים. בפרט נשאלת השאלה האם שיפוץ דירה גדולה מחייב השקעה כספית גבוהה בהרבה בהשוואה לשיפוצה של דירה קטנה, ובעמוד זה תמצאו מידע לגבי הפרמטרים שקובעים את התשובה לשאלה הנ"ל.

המרכיבים שקובעים עלות שיפוץ דירה – חומרים

הדרך הטובה ביותר להעריך עלות שיפוץ דירה היא לחלק את חומרי הגלם שנדרשים לטובת השינוי והשדרוג לשתי קבוצות – חומרים "לבנים" וחומרים "שחורים". החומרים השחורים הם אלה שמהווים בסיס הכרחי לשיפוץ: צנרת, נקודות חשמל, קירות חדשים, נישות מגבס, חומרי איטום וכו' – את עלות כל אלה תוכלו לקבל באופן מסודר במסגרת כתב כמויות שהוא חלק בלתי נפרד מכל מחירון שיפוץ דירה. באופן טבעי מרכיב זה מתייקר ככל שהדירה גדולה יותר, לפחות במרבית המקרים, ובהתאם עלות שיפוץ דירה 100 מ"ר תהיה גבוהה יותר מעלות שיפוצה של דירה בת 70-80 מ"ר בכל הקשור לרכישת חומרים "שחורים" (אלא אם כן מדובר על שיפוץ מוגבל בהיקפו שלא מחייב שינויים נרחבים בתשתיות).

החומרים ה"לבנים" הם אלה שקשורים לעיצוב הפנים הנבחר: גופי תאורה, חיפויי רצפה, דלתות, ארונות, מקלחון וכו'. מרכיב זה פחות מושפע מגודל הדירה, והסיבה לכך פשוטה – כאמור דירות 3 חדרים התרחבו מ-80 מ"ר בממוצע ל-100 מ"ר בממוצע, ומאחר שדירה בת 3 חדרים עדיין משרתת את אותם צרכים פחות או יותר לא נדרשים יותר ארונות מטבח או גופי תאורה, עדיין יירכש מקלחון אחד בלבד וגם מבחינת חיפויי רצפה למשל ההבדל אינו דרמטי. בהתאם בכל הנוגע לחומרים "לבנים" עלות שיפוץ דירה 100 מ"ר אינה בהכרח גבוהה בהרבה בהשוואה לשיפוצן של דירות קטנות, והפרמטר העיקרי שקובע את המחיר הוא רמת האבזור ולא גודל הדירה.

עיצוב ושיפוץ דירה בהרצליה

כיצד מושפע היקף העבודות מגודל הדירה?

המרכיב השני שמשפיע על עלותו של שיפוץ דירה הוא העבודות. סעיף זה מתחלק לשני חלקים – תכנון וביצוע בפועל.

מבחינת התכנון, כלומר השכר של מעצב/ת פנים שמוביל/ה את הפרויקט, אין בהכרח הבדל ניכר בין דירות קטנות לבין דירות גדולות. לעתים דווקא דירה קטנה מצריכה עבודה רבה (כדי לאפשר מקסימום שימושים במינימום שטח וכדי להעניק תחושת מרווח גם כשהמטראז' נמוך) ובכל מקרה מומלץ לשכור איש או אשת מקצוע בעלי ניסיון ספציפי בשיפוצים – תכנון מיטבי ופיקוח הדוק על העבודות חוסכים זמן יקר וכסף רב.

מבחינת הביצוע בפועל, עלות שיפוץ דירה 100 מ"ר עשויה להיות גבוהה יותר מעלות שיפוץ דירה קטנה יותר, אם כי כדאי לזכור שחלק גדול מהפעולות אינו תלוי גודל אלא תלוי צורך (למשל התקנת מקלחון, או בניית נישות גבס). גם פעולות אחרות כמו ריצוף לא גובות בהכרח זמן כפול אם שטח הדירה מוכפל, כך שבשורה התחתונה הגודל אמנם משפיע על עלות שיפוץ דירות אבל אינו הפרמטר המכריע או בעל המשקל הרב ביותר.