עיצוב ושיפוץ קליניקה ביתית

אנשים רבים בוחרים בימינו לעבוד מהבית. בפרט נפוץ קונספט זה כשמדובר על רופאים ורופאות בכל התחומים או פסיכולוגים ופסיכולוגיות, וגם לא מעט אנשי ונשות מקצוע בתחום הטיפולים האלטרנטיביים מקימים קליניקה ביתית – ונהנים מחיסכון משמעותי בכסף (שכן אין צורך לשכור קליניקה נפרדת), וגם של זמן יקר (שכן אין צורך לנסוע למקום העבודה, לחפש חנייה, להיתקע בפקקים בדרך חזרה וכו').

כדי להבטיח סביבת עבודה אופטימלית ושילוב מדויק בין הבית לבין הקליניקה חשוב להקפיד על מספר דגשים משמעותיים, כשבאופן כללי כדאי לבצע שיפוץ ועיצוב קליניקה כחלק מבית פרטי בעזרת מומחים לשיפוצים ובפרט כאלה שיש להם ניסיון בעיצוב קליניקות ביתיות. תהליך מושכל ומדויק מבטיח קליניקה מוצלחת (שמגדילה את הסיכוי למשוך לקוחות רבים), מקסימום תועלת מכל מטר רבוע בכל חללי הבית, הפרדה נכונה בין מרחבי המגורים והבילויים לבין מרחב העבודה וגם הזדמנות מצוינת לשפר היבטים נוספים בבית.

למה חשוב במיוחד להקדיש תשומת לב להפרדת השימושים?

הדגש החשוב ביותר במסגרת עיצוב ושיפוץ קליניקה ביתית הוא הפרדת שימושים: האפשרות לעבוד בלי לצאת מהבית קוסמת, ובצדק, אבל אם הקליניקה משתלטת על הבית התוצאה היא שהמקום שבו אנחנו חיים הופך בעצם למקום עבודה לכל דבר ואין לנו יכולת ליהנות באופן אידיאלי מהזמן הפנוי שלנו.

בעיה אחרת שעלולה להתעורר אם לא מקפידים על הפרדת שימושים מושכלת בין הבית לבין הקליניקה היא חדירה של חיי הבית אל מרחב הטיפולים. כל מקום עבודה זקוק לתנאים הולמים כדי שהעבודה תתבצע באופן היעיל והטוב ביותר האפשרי, ובפרט כך הדבר כשמדובר על טיפול רפואי, טיפול בנפש או כל סוג אחר של מפגש שמתקיים בקליניקה. במצב שכזה התוצאה עלולה להיות חוסר יכולת להביא לידי ביטוי את כל היכולות המקצועיות, טיפול לא מיטבי ועל כן גם אובדן לקוחות.

שיפוץ בית פרטי בעל מספר מפלסים למטרת הקמת קליניקה ביתית מאפשר הפרדת שימושים יעילה יחסית בקלות. בדרך כלל במצבים אלה יוקדש אחד המפלסים לטובת הקליניקה, עם תשומת לב לנושא הכניסה הנפרדת והדיסקרטית לחלוטין – כפי שנדרש ממקום שמטפל בבני אדם. כשמדובר על שיפוץ בית פרטי בעל מפלס אחד, ישנו אתגר מקצועי גדול יותר בהפרדה מוחלטת בין העבודה לבין החיים. כשמדובר על משרד ביתי רגיל לא תמיד נדרשת הפרדה פיזית מוחלטת, לעתים די באמצעים שונים כדי להבטיח ריכוז בעבודה, אבל קליניקה חייבת כמובן לספק פרטיות מלאה גם למי שעובד בה וגם למטופלים.

תאורה אידיאלית לקליניקה ביתית

דגש חשוב נוסף במסגרת שיפוץ דירה עבור הוספת קליניקה ביתית הוא התאורה. לתאורה בקליניקות שתי מטרות: ראשית, לאפשר עבודה יעילה ונוחה, ובפרט כשמתבצעות גם בדיקות פיזיות, ושנית, ליצור בחלל את האווירה המתאימה בהתאם לסוג הטיפול – כשמדובר למשל בקליניקות שבהן מתבצעים טיפולים רוחניים בשיטות שונות של הרפואה האלטרנטיבית חשוב להקפיד על תאורה שמייצרת אנרגיות נכונות, ואילו בקליניקה של רופא שיניים למשל התאורה לרוב תהיה בהירה ורבת עוצמה.

 

האם יש צורך בחדר המתנה?

עיצוב ושיפוץ קליניקה ביתית שכוללת גם חדר המתנה מחייבת כמובן תשומת לב רבה גם לחדר זה, ובהתאם מדובר בפרויקט מורכב יותר. יש להבחין בין קליניקות שאין בהן תורים, ולכל היותר ישנו צורך בחלל צנוע יחסית שבו יוכלו להמתין מטופלים שמקדימים להגיע, לבין קליניקה של רופא עיניים וכדומה שבה לעתים ממתינים גם 3-4 מטופלים. הדגש העיקרי במסגרת שיפוץ חדרים שבהם ממתינים לקוחות הקליניקה הביתית הוא על יצירת אסתטיקה נעימה ועל מקסימום נוחות.

חדר שירותים נפרד

שיפוץ בית שמוקמת בו קליניקה כולל במרבית המקרים גם הבטחת חדר שירותים שיוקדש למטופלים. אם כבר ישנם שני חדרי שירותים בבית, תכנון הקליניקה ייקח בחשבון עובדה זו כדי שניתן יהיה להפוך את אחד מחדרי השירותים לכזה שמיועד למטופלים (במידת האפשר כמובן).

שיפוץ כולל בבית

הקמת קליניקה ביתית היא כאמור הזדמנות מצוינת לשינוי מקיף בבית. שיפוץ דירה כללי – בין אם מדובר בבית שאתם חיים בו וכעת מתחילים גם לעבוד בו, ובין אם מדובר על נכס שנרכש במיוחד למטרה זו – יכלול חידוש של התשתיות, עיצוב מחדש של כל החללים, במידת הצורך גם החלפת מטבח ובעצם כל פעולה שתוביל לבית מושלם עבור כל השימושים. במקרים של שיפוץ כולל מתחזקת באופן טבעי ההמלצה לשכור את שירותיה של שיפוצניקית בעלת ניסיון רב וידע בעיצוב.