מה בעצם התפקיד של שיפוצניק/ית ולמה הוא חיוני ?

לא מעט בני אדם חיים בדירה שלא באמת משרתת אותם בצורה הטובה ביותר האפשרית. בחלק מהמקרים הסיבה לכך היא תשתיות שהתיישנו ועיצוב שפעם היה מרשים אבל דהה עם הזמן וגם איבד מקסמו, במצבים אחרים הסיבה היא תכנון לקוי של הנכס מלכתחילה, לפעמים המציאות משתנה – למשל הילדים עוזבים את הבית – אבל הדירה עצמה לא השתנתה, ויש עוד סיבות.

בדרך כלל מי שחי בדירה שאינה אופטימלית עבורו מודע היטב לכך. בנוסף ישנה מודעות לפתרון הנכון – שיפוץ – ובכל זאת ישנם חסמים. אחד העיקריים שבהם הוא חוסר הבנה לגבי מהות התפקיד של השיפוצניקים ומידת חיוניותם.

מה עושים שיפוצניקים?

שיפוצניקים – ואגב, בימינו ישנם לא רק אנשי מקצוע מיומנים אלא נשות מקצוע מוכשרות כך שלא נדיר לראות שיפוצניקית מובילה תהליך של שדרוג נכס – הם אלה שאחראים על הפרויקט. בחלק מהמקרים תיתקלו בהגדרה קבלני שיפוצים ולא שיפוצניקים, ואולי גם בתפישה של רבים מאיתנו שיפוצניק הוא מי שמבצע עבודה פיזית פשוטה ואילו קבלן השיפוצים מנצח על כל העבודות הנדרשות במסגרת עיצוב ושיפוץ דירה – אבל כדאי לדעת שמבחינת החוק אין הגדרות חד-משמעיות לשני המונחים הנ"ל.

ההגדרה היחידה שמופיעה בחוק היא של "קבלן שיפוצים רשום" – איש (או אשת) מקצוע בתחום עם ניסיון של לפחות 5 שנים, הכשרות רלוונטיות ומעבר מבחן. הרישום הנ"ל מהווה מן הסתם אינדיקציה לאיכות, אבל חשוב לדעת שהיעדר רישום לא בהכרח מעיד על חוסר איכות – רק כ-10% מהשיפוצניקים/ קבלני שיפוצים רשומים, כשהסיבה העיקרית לאחוז הנמוך היא בעיקר בירוקורטיה.

כך או כך התפקיד של השיפוצניקית או השיפוצניק הוא כאמור להוביל את הפרויקט שבמסגרתו משדרגים נכס הן בהיבט האסתטי והן בהיבט הפרקטי.

מדוע מומלץ להיעזר בשיפוצניק או שיפוצניקית לצורך שיפוץ דירות ובתים?

על סמך ההגדרה הנ"ל של תפקידם של השיפוצניקים אפשר להבין שלמעשה הם לא מבצעים עבודות בפועל. אמנם כל פרויקט של שיפוץ דירה או שיפוץ בית, הוא בעל סממנים ייחודיים, אבל בחלק גדול מהמקרים אכן השיפוצניק לא בהכרח מבצע עבודות פיזיות. יחד עם זאת הוא חלק חיוני ומהותי בשיפוץ.

הסיבה לכך היא ששיפוצי דירות הם תמיד פרויקטים מורכבים שכוללים מגוון רחב של פעולות – החלפת צנרות, ריצוף, חיפוי קירות, עבודות גבס, צבע ועוד ועוד. אמנם כל פעולה שכזו מופקדת בדרך כלל בידי איש מקצוע ייעודי (אינסטלטור, צבע, מומחה לגבס, טייח, חשמלאי וכו'), אבל במקביל יש צורך במבט על – מבט שמבטיח סנכרון יעיל של כל העבודות, פיקוח על ביצוען במטרה לוודא שהן תואמות את התוכניות המקוריות והשלמת שיפוץ הבית בפרק הזמן המינימלי האפשרי.

ללא השיפוצניקים, עלולות להתרחש טעויות שיתגלו בשלב מאוחר יותר ויחייבו תיקונים יקרים ומיותרים (וגם יאריכו את השיפוץ שלא לצורך). ללא השיפוצניק/ית התיאום בין כל אנשי המקצוע עלול להיות לקוי ועל כן תתבצע בחלק מהזמן עבודה כפולה. ללא השיפוצניקים אין סמכות אחת מקצועית אחת שמובילה את השיפוץ ובעצם בעלי הדירה או הבית הופכים לקבלני שיפוצים בפועל מבלי שתהיה להם את ההכשרה והניסיון הדרושים לכך.

מהן האיכויות החשובות עבור שיפוצניק/ית?

כל שיפוץ דירה אמור למלא מספר מטרות ובראשן עיצוב הבית מחדש בהתאם למראה הנחשק מבחינת בני האדם שעומדים לגור בנכס המשודרג. מטרות נוספות הן בתחום הפרקטי ובהתאם שיפוצניקים איכותיים באמת הם בעלי ידע ויכולות גם בפן הטכני של שיפוץ דירות וגם בכל הנוגע להחלטות אסתטיות.

למעשה השילוב המנצח והטוב ביותר הוא קבלן שיפוצים שהוא גם מעצב פנים או אם תרצו מעצבת פנים שהיא גם שיפוצניקית. אנשי ונשות מקצוע אלה יכולים להוביל כל פרויקט בבטחה להצלחה ולמילוי כל המטרות שהוגדרו מראש.

איכות חשובה נוספת שנדרשת עבור שיפוץ דירות ברמה גבוהה במיוחד היא קשב. שיפוץ הבית הוא מהלך שלא מתבצע כל שנה, וגם לא כל שנתיים או חמש, ולכן תולים בו תקוות רבות. גם ההשקעה הבלתי מבוטלת – הן מבחינת כסף והן מבחינת הפגיעה המסוימת בשגרה – מעצימה את התקוות, ובעצם במידה רבה מדובר על הגשמת חלום. מאחר שלא כל בני האדם יודעים לתמלל את החלומות שלהם באופן מפורש ומדויק, שיפוצניקים זקוקים כאמור גם ליכולות קשב גבוהות שיעזרו להם לעזור ללקוחות לנסח את הרצונות, להבין מה ניתן ליישם ומה לא, ובאיזה מחיר, ואז להוביל את השיפוץ שיהפוך את החלומות למציאות מתגמלת במיוחד.