שיפוץ דירה או דירה מקבלן ?

כאשר מדברים על הדירה, תמיד עולה השאלה, מה עדיף דירה חדשה מקבלן או לקנות דירה יד שנייה ולשפץ. שאלה זו היא שאלה בה מתחבטים הרבה זוגות ובכלל אנשים, שלא יודעים במה יותר כדאי לבחור. אז אנחנו נעשה לכם קצת סדר.

דירה מקבלן

ראשית כדאי להבין, לכל אחת משתי האפשרויות הללו ישנן הוצאות נלוות הבאות איתן. כאשר רוכשים דירה חדשה מקבלן ישנם מיסים כמו שכר טרחת עו"ד – ברכישת דירה מקבלן, שכר הטרחה של עו"ד מטעם הקבלן עומד על כ- 1.5% + מע"מ ממחיר הדירה. יחד עם זאת, רוב רובם של רוכשי הדירות אינם מסתפקים בייצוג על ידי עו"ד מטעם הקבלן ושוכרים עו"ד מטעמם, שגובה שכר הטרחה שלו עשוי להגיע לעיתים  בין 0.5%-1% + מע"מ ממחיר הדירה. כך שאם רכשתם דירות למכירה בנהריה במיליון שקל, תיאלצו להיפרד כעת מסכום נוסף של כ-20 אלף שקל. כמו כן ישנן עוד הוצאות הנלוות כאשר מדובר בדירה חדשה, הצמדה למדדים – ברכישת דירה יד ראשונה קיימות הוצאות, הנובעות מהצמדת התשלומים העתידיים למדד מחירי הצרכן או למדד תשומות הבנייה. כאשר הדירה נרכשת "על הנייר", ההוצאות מתפרסות על פני תקופה ממושכת (עד שנתיים או יותר). בחלקם של המקרים, היזם או הקבלן מאפשרים לרוכשים לבחור את שיטת ההצמדה, אולם לא ניתן לדעת בוודאות כיצד המדדים יתנהגו. עוד הוצאה שאין להקל בה ראש היא אגרות – כאשר רוכשים דירה מקבלן, החוזה מחייב את רוכש הדירה לשלם עבור פעולות שונות שייעשו על ידי הקבלן לקראת מסירת הדירה לרוכשים. מדובר בעלויות של שרטוטים, מדידות, חיבורים למים ולחשמל ואגרות עבור רישום בית משותף. סכום ההוצאה בגין כך עומד בממוצע על כ-5,000 שקל, סכום לא מבוטל לאין שיעור. אך לא הכל רע ברכישת דירה מקבלן,ישנם גם תשואות ורווחים עתידיים הצפויים להיכנס, בהנחה ששילמתם על הדירה כאשר הייתה עוד "על הנייר" , כשהיא תהיה גמורה שוויה יעלה לאין ערוך והיא תהיה שווה אף יותר ממה שרכשתם אותה בתחילה.

דירה יד שנייה

משתנה חדש מצטרף לנו למשוואה כאשר אנו מדברים על שיפוץ דירה יד שנייה, דמי תיווך, ברכישת דירה יד שנייה באמצעות משרד תיווך, תיאלצו לשלם דמי תיווך. שכר טרחתם של המתווכים תלוי במצב שוק הנדל"ן וביכולת המיקוח שלכם. בדרך כלל, מקובל לגבות דמי תיווך של 1.5%-2% משווי הנכס, בצירוף מע"מ. כך לדוגמא, באם רכשתם דירה יד שנייה במיליון שקל, תיאלצו להיפרד מסכום נוסף של 15-20 אלף שקל בגין התיווך. גם כאן קיים שכר טרחת עו"ד, ברכישת דירה יד שנייה, רוכשי הדירות שוכרים עו"ד מטעמם שגובה 0.5%-1% מע"מ ממחיר הדירה. וזה עוד בלי שדיברנו על שיפוץ הדירה – לרוב דירות ישנות זקוקות לשיפוצים כלליים והתאמתן לצורכי המשפחה. לסיכום ישנם עוד משתנים המבדילים בין שתי סוגי הדירות, כמו מרפסת ומעלית, שלרוב נמצאות בבניינים חדשים ופחות בישנים והן יכולות להוסיף לשווי הדירה, לטוב ולרע. וישנו כמובן עניין הבטיחות, בניינים חדשים יותר בטיחותיים ועומדים בתקנים יותר מחמירים, כמו הוספת חדר ממ"ד, שבמציאות שלנו הכרחית כפליים. אז לסיכום חשוב שתעשו בדק בית על הדברים שהכי חשובים לכם שיהיו בדירה וע"פ זה להחליט.

תוכן עניינים

מאמרים נוספים