איך להאיר את הבית בעזרת אור טבעי

אמנם המצאת הנורה החשמלית נחשבת לאחד מרגעי השיא של המין האנושי ותומאס אדיסון (שההמצאה מיוחסת לו, למרות שהיו כאלה שפיתחו מוצר דומה עוד לפניו) זכה לתהילת עולם, ואמנם בימינו ניתן למצוא גופי תאורה מרהיבי עין מצד אחד ויעילים להפליא מצד שני, אבל במקביל ישנה הבנה כי אור טבעי הינו מצרך יקר ערך לכל בית ולכל עסק, ובהתאם מומלץ בחום במסגרת כל עיצוב של כל מרחב שהוא להקדיש תשומת לב להכנסת מקסימום אור טבעי. בפרט כדאי לעשות זאת במדינה שטופת שמש כמו ישראל, שבה לאורך רוב ימות השנה אפשר לוותר על השימוש בתאורה מלאכותית.

עיצוב בית בסגנון אירופאי

האור המחמיא ביותר שיש

סיבה אחת לרצון ההולך וגובר של כולנו להאיר את הבית בעזרת אור טבעי היא שמדובר בתאורה המחמיאה ביותר שיש. אמנם אנחנו יודעים כיצד למקם גופי תאורה באופן כזה שהם ימשכו את תשומת הלב הרצויה לנקודות ספציפיות או לאזורים מסוימים בחלל, וגם לבחור נכון מבין כל אמצעי התאורה המלאכותיים כך שהאור יהיה הנעים ביותר והיפה ביותר בהתאם לתפקידו של החלל ולמרכיבים שמפוזרים בו – ובכל זאת כניסתו של אור טבעי לסלון, למטבח, לחדר השינה, לחדרי ילדים ולכל חלל אחר מביאה איתה יופי רב, שתאורה מלאכותית לא מסוגלת ליצור.

שימוש מופחת בחשמל

עוד סיבה להעדפה המובהקת בימינו להכנסת מקסימום אור טבעי לבית היא שבבתים שבנויים כך שניתן יהיה להאיר אותם באמצעות השמש לאורך שעות יום רבות ככל האפשר השימוש בחשמל קטן יותר. בהקשר זה כדאי לזכור שהרווח הוא לא רק כספי – המעבר לניצול האור הטבעי עשוי לחסוך מאות שקלים בשנה – אלא גם בהיבט של הידידותיות לסביבה. בעולם שכבר מודע היטב לחשיבות הניצול היעיל של המשאבים השונים והפחתת הפגיעה בכדור הארץ, אין ספק שאור טבעי הוא נכס יקר ערך.

בנוסף לכל הנ"ל ישנם לא מעט מחקרים שגילו מתאם חיובי בין כמות האור הטבעי בחייו של האדם לבין מצב הרוח, ואפילו ביצועים קוגניטיביים עשויים להשתפר בזכות נוכחות אור השמש – ובקיצור, זה הזמן להרים את התריסים ולפתוח את החלונות לרווחה, וכמובן שכדאי עוד קודם לכן לוודא שהמרחבים השונים בבית מתוכננים כך שייכנס אליהם מקסימום אור טבעי מדי יום.

הפרויקטים של 72 גג שיפוץ דירה בזמן שיא

מקסימום אור – מינימום קרינה ישירה

מי שמספקת את האור הטבעי היא כמובן השמש, שביחד עם האור משגרת אלינו גם חום, שלא תמיד אנחנו מעוניינים בו. בהתאם הבסיס לעיצוב פנים של בתים מודרניים הוא תכנון המפתחים השונים כך שלאורך שעות היום ייכנס מקסימום אור טבעי – אבל כזה שנכנס לא באופן ישיר, שעלול להיות עז מדי, אלא בצורה מבוקרת ונעימה יותר.

בפרט מושם דגש על הכיוון של כל הפתחים השונים, כמו גם על גודלם. פתח שפונה לכיוון דרום למשל מאפשר כניסת אור נעים ללא קרינת שמש חזקה, וכך גם פתח לכיוון צפון, ולכן במסגרת עיצוב פנים מקצועי תינתן עדיפות של ממש לפתחים שכאלה. חלון שמכוון אל המזרח מכניס פנימה כמות גדולה של אור טבעי כבר בשעות הבוקר המוקדמות ועל כן אינו מומלץ לחדרי שינה, ולעומת זאת במטבח הוא עשוי להיות מקור לברכה ולחמימות נעימה מיד כשמתעוררים.

באופן כללי התכנון מבוסס על הרגלי בני הבית, על התפקיד של כל חלל ועל השעות שבהן נמצאים בו. כך למשל אם בבית ישנו חדר עבודה שעובדים בו בעיקר בשעות הבוקר, חלון גדול לכיוון מזרח יכניס אור טבעי בשעות העבודה, אבל אם העבודה בו מתבצעת ברובה אחר הצהריים, כדאי שהחלון יפנה דווקא לכיוון מערב.

פתרונות הצללה אפקטיביים

דרך נוספת לוודא שלמרחבים השונים של הבית ייכנס אור טבעי ומחמיא אבל לא חום מיותר וקרינה בלתי נעימה היא פתרונות הצללה. המגוון הרחב של התריסים הקיים בימינו מאפשר התאמה אידיאלית הן מבחינה פונקציונלית והן בהיבט האסתטי, ובעיקר מאפשר לכם שליטה מלאה בכמות האור הטבעי בכל נקודת זמן, ובהתאם לצרכים הספציפיים שלכם באותו רגע.

לקט תמונות מהפרוקטים של אביב קופלר

איך להכניס אור טבעי גם אל חללים "בעייתיים"?

חדרי רחצה, חדרי מדרגות וחדרי ארונות הם דוגמאות לחללים "בעייתיים" מבחינת היכולת למקם בהם מפתח גדול שדרכו ייכנס אור טבעי – אבל אין פירוש הדבר שבחללים אלה אין ברירה אלא להסתפק באור מלאכותי גם בשעות היום.

אופציה אחת שמכניסה אל חללים מוגבלים אור טבעי היא סקיילייט, עוד אפשרות היא מערכת שנקראת סולהטיוב, ובאופן כללי מעצבת פנים יצירתית שמקפידה להתעדכן כל העת תוכל לעזור לכם ליצור אור טבעי בכל פינה ופינה בבית.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

עיצוב דירות בלבן