יש לכם בבית חדר “מיותר”? איך לשפץ ולעצב חדר אורחים

לא בכל בית ניתן ליצור חדר אורחים – לשם כך נדרש חדר פנוי, כלומר כזה שאין לו שימוש אחר, טוב יותר, או שטח גדול מספיק כדי שאפשר יהיה להקצות חלק מהחלל לאורחים שנשארים גם לישון. כשהדבר אפשרי, רצוי להקדיש תשומת לב לעיצוב המרחב הזה כך שניתן יהיה להפיק ממנו מקסימום תועלת. אופציה נוספת היא חדר דו-שימושי, כלומר כזה שבדרך כלל מיועד לשימוש אחר, למשל חדר עבודה, וכשמגיע אורח הופך חיש קל לחדר שמיועד עבורו ומותאם לאירוח מאיר פנים ואפילו מפנק.

איפה למקם חדר אורחים?

יצירת חדר אורחים במסגרת שיפוץ בית מאפשרת גמישות מבחינת המיקום שלו, ובמקרים אלה כדאי לנצל זאת כדי להבטיח מיקום אופטימלי. בין השיקולים בבחירת המיקום: קרבה לשירותים (נסו לדמיין את עצמכם בבית שהוא לא שלכם, מתעוררים באמצע הלילה עם צורך ללכת לשירותים ונזכרים שהחדר נמצא בצד השני של הבית או אפילו במפלס אחר), קרבה יחסית לחדרי השינה של בני הבית (כדי להבטיח תחושה נעימה ורצויה אצל האורח/ת) ומצד שני לא צמוד מדי אם אתם רוצים לשמור על הפרטיות שלכם.

המרכיבים הבסיסיים של חדרי אורחים

עיצוב פנים נשען במידה רבה על קשב רב לצרכי הלקוח – כך למשל עיצוב חדר הורים מותאם לאופי ההורים ולשימוש שלהם בחדר זה, המטבח מתוכנן כך שישרת באופן המדויק ביותר את ההרגלים הקולינריים של בני הבית וכו'. עיצוב חדר אורחים, לעומת זאת, אינו יכול להיות מותאם ספציפי שכן קרוב לוודאי שיגיעו אליכם אורחים שונים עם העדפות שונות, ועל כן הבסיס במקרה זה הוא הפריטים שהם חובה מבחינת מי שמתארח בבית של אחרים.

המרכיב הראשון הוא כמובן מיטה. ניתן לבחור בין מספר אפשרויות – מיטה זוגית, מיטה וחצי, מיטת יחיד, מיטה מתקפלת או ספה נפתחת – בהתאם להרגלי האירוח שלכם, אבל בכל מקרה מומלץ להשקיע במזרן איכותי. בכל מקרה לרבים מאיתנו לא קל לישון בבתים של אחרים, גם אם הם קרובים אלינו, ואורחים שייאלצו לישון על מזרן לא נוח יתעוררו עם תחושה מאוד לא נעימה.

עוד פריט חיוני בחדר האורחים הוא שידה. שידה קטנה לצד המיטה מאפשרת לאורחים להניח את החפצים שלהם, וגם לכם להכין עבורם מצעים חדשים, מגבת וכו'. המלצה חמה נוספת היא מראה. בכל מקרה מראות הן מוטיב בולט במסגרת עיצוב פנים לבית, ומבחינת האורחים זוהי תוספת מבורכת לחדר שבו הם ישנים כך שהם יוכלו להתארגן בבוקר בלי להפריע לבני הבית.

תוספות אפשריות לחדר אורחים

עיצוב פנים לבית משלב תמיד בין הפרקטי לאסתטי, בין החיוני למפנק, על-מנת להפוך את חדר האורחים ללא רק פונקציונלי אלא גם לחמים ונעים במיוחד, רצוי להוסיף לו עוד כמה פריטים. אופציה אחת היא טלוויזיה. בימינו מסכים, ואפילו גדולים, עולים סכומי כסף לא גבוהים, ואמנם בדרך כלל ההמלצה היא להוציא את המסכים מחדרי השינה, אבל עבור אורח זו עשויה להיות תוספת שמדרגת משמעותית את חוויית האירוח.

וילונות הם עוד פריט שמשדרג במידה ניכרת כל חדר, ובפרט חדרי אורחים. רצוי לבחור וילונות שמאפשרים בחירה רחבה יחסית – כך שאורחים שאוהבים עלטה גמורה יוכלו ליצור אותה ואילו מי שמעדיף להתעורר עם קרני שמש שחודרות אל המיטה שבה הוא ישן יוכל גם כן ליהנות.

כורסא נוחה היא עוד אופציה. במקרים שבהם יצירת חדר האורחים היא במסגרת שיפוץ דירה קטנה יחסית והשטח שמוקצה לחדר זה מצומצם, ייתכן שלא תהיה לכם ברירה אלא לוותר עליה, או לחילופין למקם מיטה מתקפלת כך בכל זאת ניתן יהיה לאפשר לאורחים גם לשבת בנחת בחדר המיועד להם ולא רק לישון.

אגרטל עם פרחים, עציץ קטן וחינני, תמונה יפה (אבל לא סוערת מדי) ו/או פריטי נוי אחרים יוסיפו לחדר אישיות ויהפכו אותו לנעים ומזמין אף יותר, ובעיקר ייצרו אצל האורחים את התחושה שהשקעתם בהם.

גוונים ניטרליים

לצבעים יש תמיד השפעה ניכרת והם מהווים מרכיב מרכזי בכל עיצוב דירה. בחדרי אורחים מומלץ לבחור ב-3 גוונים ניטרליים שיוצרים ביניהם הרמוניה נעימה ובעיקר נשארים ברקע ולא משתלטים על החדר כך שכל אחד ואחת מאורחים שמזדמנים אליו ירגישו בו בנוח.

פינוקים קטנים כמו בבית מלון

שיפוץ דירה עם תשומת לב גם לחדר האורחים הוא הבסיס לחוויית אירוח מוצלחת – וכדאי להוסיף עוד מעט תשומת לב גם כשמגיע אורח ספציפי. אם תניחו בחדר מברשת שיניים ספייר, מגבת ואולי אפילו שוקולד להרגשה טובה במיוחד, הוא ירגיש כמו במלון, וגם אצלכם תיווצר שביעות רצון של ממש.