דירות בעיצוב אירופאי שמרגיע ומעורר השראה

ישראל היא מדינה ייחודית – מצד אחד פיזית אנחנו נטועים בלב המזרח התיכון, ומצד שני ההוויה שלנו היא חובקת עולם ובפרט שררה כאן מאז ומתמיד שאיפה להרגיש חלק מאירופה. התרבות של היבשת הקלאסית הרשימה אותנו וממשיכה להלך עלינו קסם גם כיום, וגם הטיולים הרבים לצרפת, איטליה, ספרד, אנגליה, הולנד, גרמניה ומדינות אחרות, שמספקים נחת רבה, תורמים לפופולריות הרבה של סגנון העיצוב שמביא לכאן את אירופה. עוד כדאי לזכור שלסגנונות עיצוב אירופאיים שורשים של ממש בישראל ואפילו עוד לפני קום המדינה, וכך לדוגמה בשנות ה-30 שלט כאן הבאוהאוס שמקורו בגרמניה ושאת תוצאותיו היפות והפרקטיות ניתן לראות עד היום בתל אביב, חיפה, ירושלים ומקומות נוספים בארץ.

מהם הסגנונות האהובים השונים של העיצוב האירופאי?

עיצוב אירופאי, כדאי לזכור, הוא בעצם שם כולל למספר סגנונות שהרי מדובר על יבשת רחבת ידיים ומגוונת. האופציה הפופולרית ביותר היא עיצוב בנוסח טוסקנה או פרובנס, ובעצם גם לסגנון הכפרי האנגלי ולזה של הכפרים הציוריים הקטנים ביוון ישנה השפעה עלינו – כל אלה מובילים לשלווה אמיתית וחיבור מוצלח לסביבה. סגנון אירופאי אחר שניתן לזהותו בארץ הוא זה הקלאסי, כשלעתים נבחרת אלגנטיות מאופקת ובמקרים אחרים תעוצב הדירה בסגנון בארוקי ברוח הארמונות האירופאיים המפוארים.

כל סגנונות העיצוב הנ"ל יוצרים מרחב אירופאי באופיו, כזה שהוא לא רק שובה לב אלא גם מעניק השראה לבני הבית לסגנון חיים בהתאם. הבחירה בין כל האפשרויות היא באופן טבעי בהתאם לנטיות ליבם של בעלי הדירה והחלומות שלהם, אבל ישנם גם מספר עקרונות בסיסיים שחשוב להקפיד עליהם כדי להגיע לתוצאה מרהיבת עין באמת.

חשיבות השילוב המדויק עם האווירה הים תיכונית מסביב

הדגש העיקרי הראשון במסגרת עיצוב דירות בסגנון אירופאי – בין אם חם ובין אם קריר, בין אם מופרז ובין אם מאופק, בין אם מודרני ובין אם כפרי – הוא יצירת שילוב מדויק עם הסביבה החיצונית. חשוב להבהיר כי גם בלב הערים הסואנות ניתן ליצור מרחב כפרי והוא ייראה הטבעי ביותר בעולם, וכך למשל בלב יפו, עיר ים תיכונית בכל רמ"ח איבריה ניתן למצוא לא מעט דירות שזכו לעיצוב כפרי רוגע ומעורר השראה (שהרי בסופו של דבר גם הכפרים ביוון מראים לנו איך ניתן לשמור על פשטות כובשת גם כשהים התיכון כה קרוב). באופן דומה גם באזורים שמתאפיינים בצניעות ובצמצום, ובעיצוב אחיד משמים משהו, ניתן לעצב דירה שנראית כמו טירה צרפתית מפוארת, אבל חשוב שבמקביל יישמר החיבור לסביבה.

הפרויקטים של 72 גג שיפוץ דירה בזמן שיא

תשומת לב מלאה לכל פרט ופרט

האלמנט הבולט ביותר בעיצוב אירופאי, ובאירופה בכלל, הוא התכנון הקפדני ותשומת הלב הרבה לכל פרט ופרט – אלמנט שכדאי כמובן לאמץ גם בישראל. בהתאם אם למשל אנחנו רוצים דירה בארוקית מסחררת חושים חובה עלינו להתקין בכמה שיותר חדרים שנדלירים גדולים שימשכו המון תשומת לב (כולל למשל בחדר הרחצה), להימנע מקירות לבנים חיוורים אלא להעניק לכל אחד מהם צבע משלו ואישיות משלו כולל קירות בגוונים עזי מבע או לחילופין עטויי טפטים בסגנון עתיק (אבל עמידות מודרנית), לבחור רצפת שיש יוקרתית ורצוי כזו בעלת עיצוב ייחודי, למקם בין המטבח לבין הסלון שולחן גדול במיוחד ולא פחות מכך מסיבי (עם חומרים כמו עץ מלא וברזל, הכיסאות סביבו יכולים להיות צבעוניים ואפילו מוגזמים), ציורי שמן על הקירות ופסלים שיפוזרו בחוכמה בבית יתרמו גם הם לאווירה האירופאית מעוררת ההשראה ואת העיצוב המפואר ישלימו וילונות כבדים בחדרים וכיור שהוא יצירת אמנות בחדר הרחצה.

אם לעומת זאת נראה בית בסגנון אירופאי מאופק שמתאים יותר למדינות צפון אירופה הקרירות והבוטחות בעצמן, נוכל לבחור בעיצוב שחור-לבן מודרני ובמינימליזם שמשאיר חללים פנויים רבים יחסית, רצפה חלקה שמורכב מאריחי אבן בעלי מידות גדולות במיוחד, שילוב מושכל של עץ מלא ואמנות שגם היא משדרת את העוצמה שבמועט. במקרים אלה, מאחר שכל חלל כולל מספר מצומצם של פריטים, חשוב במיוחד לבחור כל אחד מהם בפינצטה, והתוצאה תהיה מרחב אוורירי מאוד שמספק למי שחי בו הפוגה מהיומיום הדחוס והעמוס כאן בארץ.

כשהבחירה של בני הבית היא עיצוב כפרי, האלמנטים העיקריים הם שימוש בחומרים מן הטבע ובראשם כמובן עץ על צורותיו השונות, בחירת גוונים חמימים ממשפחות האדומים והחומים, העדפת מרקמים גסים ולא מעובדים ושיבוץ מדויק של פריטים ברוח המרחב הכפרי.

נושאים נוספים שעשויים לעניין:

שיפוץ דירה לגיל השלישי

עיצוב ושיפוץ חדר אורחים